Upravitelj- Upravljanje nekretninama

Upravitelj zgradom je pravna ili fizička osoba, registrirana za poslove upravljanja, koja u ime suvlasnika upravlja zgradom na osnovu Ugovora o upravljanju i Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima.

Zakonom o vlasništvu drugim stvarnim pravima propisano je da su suvlasnici dužni
sudjelovati u upravljanju nekretninom (čl. 85) i da su dužni odabrati osobu koja će obavljati poslove upravitelja ( čl.378 ). Suvlasnici stambene zgrade svojom odlukom za koju se izjasni 50,01% suvlasnika po kvadraturi odabiru upravitelja te s njim sklapaju Ugovor o
upravljanju u kojem su uređeni odnosi između suvlasničke zajednice i upravitelja tj. sva njihova prava kao i obveze.

Suvlasnici su dužni upravljanje nekretninom povjeriti Upravitelju u skladu s ugovorom kojeg
međusobno sklapaju (čl. 378) – Međuvlasnički ugovor.

Upravitelj upravlja nekretninom u ime i za račun suvlasnika u granicama ovlasti utvrđenih ugovorom. Prava i obveze redovnog upravitelja stambene zgrade određene su zakonom. Njegova stvarna ovlaštenja proizlaze iz ugovora kojeg sklapa sa suvlasnicima zgrade. Upravitelj je dužan poslovanje svake nekretnine voditi odvojeno na način da se za svaku zgradu posebno otvori žiro račun za poslovanje.

Suvlasnici su, prema zakonu, u jednoj vrsti zajednice – suvlasničke zajednice. U toj su se zajednici, pored ostalog, dužni brinuti za nekretninu u cijelosti ( za zajedničke dijelove i uređaje). Izvor prihoda kojim se osigurava i ostvaruje briga suvlasničke zajednice za njenu nekretninu jest pričuva. osim novčane osnovice, za kvalitetno upravljanje potrebna je i kakvoća svijesti o posjedovanju nekretnine i izvršavanju prava i obveza koje iz toga proizlaze.

Osnovna pravila ponašanja suvlasnika i ostalih korisnika nekretnine (zakupci, najmoprimci) navedena su u Kućnom redu.

Obaveze i ovlasti upravitelja

-organizirati održavanje zajedničkih dijelova zgrade u graditeljskom i funkcionalnom stanju, nužnom za normalno korištenje,

-izvršavati poslove povremenih i godišnjih pregleda zgrade

-utvrditi iznos primjerene zajedničke pričuve koju je pojedini suvlasnik dužan uplaćivati na transakcijski račun zgrade,

-organizirati bankovne zajmove za veće iznose planiranih troškova održavanja, a potrebni su za održavanje zgrade u uporabnom stanju

-organizirati primjereno osiguranje zajedničkih dijelova zgrade,

-odrediti kućni red,

-raspoređivati druge troškove zgrade na suvlasnike (zajednička potrošnja struje, vode, i tako dalje).

-naplaćivati dugovanja suvlasnika koji ne plaćaju redovito zajedničku pričuvu,

-podmirivati troškove zgrade prema trećima, iz sredstava s kojima zgrada raspolaže na vlastitom transakcijskom računu,

-obavljati druge poslove u skladu s obvezama preuzetim ugovorom iz Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima,

-izvijestiti svakog suvlasnika o poslovanju zgrade u prethodnoj kalendarskoj godini na prikladan način (bilanca zgrade, pregled pojedinačnih prihoda i rashoda, …) najkasnije do 30. lipnja svake godine,

-prikupiti više ponuda za poslove održavanja koji se ponavljaju u razmacima duljim od jedne godine kao i za veće radove na zajedničkim dijelovima zgrade.

Ugovoreno upravljanje

Ugovoreno upravljanje se provodi putem odredbi Međuvlasničkog ugovora i Ugovora o upravljanju odnosno putem posebnih odluka donesenih glasanjem suvlasnika natpolovičnom većinom po udjelu u vlasništvu.

U redovnom upravljanju sudjeluju svi suvlasnici provođenjem gore spomenutih odredbi i odluka,a putem ovlaštenog predstavnika suvlasnika zgrade i upravitelja zgrade.

Naknada upravitelja

Za izvršavanje poslova upravljanja zgradom u ugovoru o upravljanju određen je iznos naknade upravljanja. Iznos se izračunava na osnovu koeficijenta održavanja po jednom kvadratnom metru korisne površine svih stanova i drugih prostora zgrade.

Naknadu upravitelju, zgrada isplaćuje mjesečno na osnovu Ugovora o upravljanju na transakcijski račun upravitelja zgrade.

Promjena upravitelja

Ukoliko upravitelj zgradom postupa suprotno sklopljenom ugovoru o održavanju, Zakonu  o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, suvlasnici ga mogu razriješiti dužnosti.  Suvlasnici su dužni pismenim putem upravitelju dostaviti Odluku o otkazu ugovora o upravljanju, sa potpisom većine suvlasnika (više od 50% suvlasničkog udjela) o suglasnosti sa otkazom Ugovora o upravljanju. Otkazni rok je tri mjeseca za obje strane i počine teći sa sljedećim prvim u mjesecu.

Primjer poslova upravitelja zgrade

U slučaju puknuća glavnih vodovodnih cijevi u zgradi, suvlasnik (ili više njih) o nastalom kvaru obavještava ovlaštenog predstavnika suvlasnika zgrade. Ovlašteni predstavnik o puknuću vodovodne cijevi obavještava upravitelja zgrade.

Ukoliko se radi o puknuću vodovodne cijevi koje je potrebno hitno popraviti upravitelj pokreće postupak hitnog popravka. No, isto se događa u slučaju  da se  radi o glavnoj vertikali koja pripada zajedničkom dijelu zgrade. Nakon sanacije, upravitelj podmiruje račun izvođaču sanacije te šalje prijavu osiguranju za isplatu nastale štete.

Ukoliko se radi o puknuću cijevi u stanu, vlasnik je dužan sanirati svu nastalu štetu i platiti izvođaču sanacije,a naknadno može tražiti isplatu odštete od svojeg vlastitog osiguranja (za stan) ukoliko je sklopio policu osiguranja. Jedini način da se sanira privatna šteta preko osiguranja je ugovoreno dodatno osiguranje (lom cijevi).

Ovlašten predstavnik suvlasnika

Svaka zgrada ima svog predstavnika kojega su ostali suvlasnici izabrali i ovlastili za predstavljanje. Svaki ovlašteni predstavnik suvlasnika dužan je održavati redovne godišnje sastanke suvlasnika, upoznati ostale suvlasnike o stanju zgrade te utvrditi potrebne radove na njezinom održavanju.

Predstavnik zgrade je osoba koja vodi brigu o zgradi (dojava kvarova, hitne intervencije, mali i veliki popravci, promjene vlasnika itd.) te je u stalnoj vezi s upraviteljem.

Ovlašteni predstavnik suvlasnika zgrade predstavlja iste kod upravitelja zgrade kao i prema ostalim pravnim i fizičkim osobama (na primjer, prema izvođačima radova). Ovlašteni predstavnik predstavlja ostale suvlasnike zgrade sukladno ovlastima i obvezama koje su mu dodijeljene Međuvlasničkim ugovorom.

Ukoliko se radi o većoj zgradi, ovlašteni predstavnik suvlasnika zgrade može imati i zamjenika. Zamjenika ovlaštenog predstavnika biraju suvlasnici zgrade na isti način kao i ovlaštenog predstavnika.

Ovlasti i obaveze zamjenika određuju se na isti način kao i za ovlaštenog predstavnika.

Promjena ovlaštenog predstavnika

Ukoliko ovlašteni predstavnik suvlasnika zgrade postupa suprotno sklopljenom Međuvlasničkom ugovoru i Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, suvlasnici ga mogu razriješiti dužnosti. Na isti način vrši se i promjena zamjenika ovlaštenog predstavnika suvlasnika zgrade.

Ovlasti predstavnika suvlasnika

Predstavnik suvlasnika ovlašten je:

-s upraviteljem sklopiti Ugovor o upravljanju zgradom na neodređeno vrijeme

-sklopiti ugovor o kreditu ili zajmu za podmirenje troškova izvanrednih poslova do iznosa koji je moguće podmirivati otplatom iz sredstava pričuve na temelju članaka 86. i 87. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (NN 91/96)

-sklopiti ugovor o upravljanju, korištenju i održavanju ili upisu tereta na zajedničkim dijelovima i uređajima zgrade radi osiguranja kredita ili zajma za izvanredne troškove na temelju članaka 86. i 87. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima

-pokrenuti uspostavu vlasništva posebnog dijela nekretnine odnosno pretvaranje etažnog vlasništva stečenog po prijašnjim propisima u vlasništvo posebnog dijela nekretnine prema novom sustavu sadržanom u Zakonu, odnosno naručiti u tu svrhu izradu stručnog elaborata o etažiranju

-zastupati suvlasnike prema upravitelju i trećim osobama u poslovima vezanim za zajedničke dijelove i uređaje zgrade, a koji nisu povjereni upravitelju.

Dužnosti predstavnika suvlasnika

Predstavnik suvlasnika dužan je:

-sudjelovati u odabiru izvoditelja radova koji provodi upravitelj

-ovjeravati radne naloge kao potvrde izvršenja određenog posla

-voditi brigu o provođenju kućnog reda, načinu korištenja zajedničkih prostorija i zemljišta koje služi zgradi

-redovito izvješćivati suvlasnike o svim važnijim pitanjima vezanim uz upravljanje

Predstavnik suvlasnika je spona između zgrade i suvlasnika te upravitelja. Predstavnik suvlasnika je bitan za rad upravitelja kada se radi o provođenju i izvođenju svih potrebnih radova i obveza na zgradi. Upravitelj za svoj rad odgovora suvlasnicima putem predstavnika.

-Suvlasnici zgrade Suvlasnik u stambenoj zgradi je svaki građanin koji u toj zgradi ima vlasništvo nad stanom ili nekim drugim prostorijama (suvlasnički dijelovi čl. 36. ZOV).

– Suvlasnici su glavni  nositelji prava i obaveza. Dužni su sudjelovati u upravljanju i održavanju stambenih zgrada. Odlučuju o svim bitnim pitanjima u vezi redovnog i izvanrednog održavanja zgrada. Biraju predstavnika i donose odluku o imenovanju upravitelja i izvršitelja  redovnih i izvanrednih poslova vezanih za održavanje zgrada.

– Suvlasnici su dužni provoditi sva rješenja tijela državne i lokalne uprave i samouprave koja se donose u cilju zaštite javnog interesa.

(čl. 85. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima)

Zgrada Zgrada je zatvorena i/ili natkrivena građevina namijenjena boravku ljudi, odnosno smještaju životinja, biljaka i stvari”.

Prema Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima u sustav upravljanja spadaju sve zgrade koje imaju više od tri vlasnika tako da na primjer, niz od četiri ili više spojenih garaža također spada u sustav upravljanja zgradama.

S druge strane moguće je što se tiče upravljanja zgradama da se unutar jedne zatvorene i/ili natkrivene građevine nalazi više od jedne zgrade. Na primjer ako se radi o nizu zgrada sa posebnim ulazima (od kojih svaki ima vlastiti kućni broj) međusobno spojenih u jedinstvenu zatvorenu građevinu.

U tom slučaju se dvije ili više takvih zgrada iz zajedničkog interesa npr. novog krova i/ili fasade, mogu spojiti u jednu zgradu sa zajedničkim upraviteljem.

Zajednički dijelovi i infrastruktura zgrade

Zajednički su svi dijelovi zgrade i infrastrukture (vodovodne, elektro, plinske i druge instalacije, dizala, …) koji ne pripadaju stanovima i drugim prostorima u vlasništvu pojedinih fizičkih i/ili pravnih osoba.

Takvi zajednički dijelovi zgrade se održavaju sredstvima zajedničke pričuve.

Ukoliko suvlasnici Međuvlasničkim ugovorom ne odrede drugačije, zajednički dijelovi i infrastruktura zgrade su:

nosiva konstrukcija zgrade (temelji, nosivi zidovi, stupovi, međukatna konstrukcija, krovna konstrukcija, …),

krov zgrade,

zajedničke terase,

pročelja zgrade sa prozorima i vratima,

zaštita od vanjskih utjecaja na zajedničkim dijelovima zgrade

(rolete, grilje, …),

limarija na zajedničkim dijelovima zgrade,

dimnjaci i ventilacijski kanali, hidranti, protupožarni sustavi, protupožarni aparati u zajedničkim dijelovima zgrada,

zajednička stubišta i ograde,

požarni prilazi, vrata, ljestve i stepeništa,

dizala u zajedničkim dijelovima zgrade s pripadajućim instalacijama i uređajima za njihovu uporabu,

instalacije za dovod plina i električne energije do brojila stana ili drugog posebnog dijela zgrade,

kanalizacijske instalacije, glavni vertikalni i horizontalni vodovi i temeljne instalacije, reviziona okna,

vodovodne instalacije od glavnog vodomjera za zgradu do odvajanja instalacije za pojedini stan ili drugi posebni dio zgrade odnosno do vodomjera u stanu ili drugom posebnom dijelu zgrade,

elektroinstalacije stubišne i panik rasvjete i drugih električnih uređaja u zajedničkim dijelovima zgrade, glavna razvodna ploča s uklopnim satom, električne instalacije za stanove i posebne dijelove zgrade do brojila za stan ili drugi posebni dio zgrade,

zajedničke instalacije centralnog grijanja i centralne pripreme tople vode do radijatorskog ventila odnosno ventila trošila u stanu ili drugom posebnom dijelu zgrade,

radijatori i ostala grijaća tijela u zajedničkom dijelu zgrade,

telefonske instalacije do mjesta razdvajanja u stan ili drugi posebni dio zgrade,

zajedničke televizijske i/ili radio antenske instalacije, kabelske i satelitske instalacije s pojačalom i ostalim zajedničkim uređajima, do mjesta razdvajanja u stan ili drugi posebni dio zgrade,

instalacije i uređaji za zvonce, električne brave i interni govorni uređaj od mjesta razdvajanja instalacije za pojedini stan ili drugi posebni dio zgrade,

zajednička kotlovnica i toplinska podstanica,zajednička hidroforska postrojenja, bunari za vodu, prepumpne stanice za otpadnu vodu, pumpne stanice za vodu, električni agregati, akumulatorske baterije i drugi uređaji za rasvjetu, pokretanje dizala, gromobranske instalacije, kanali za smeće, septičke jame.

Pričuva

Pričuva Člankom 90. “Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima” definiran je pojam zajednička pričuva kao temeljni prihod stambene zgrade za potrebe njenog održavanja zajedničkih dijelova i uređaja.

Zajedničkom pričuvom upravljaju suvlasnici nekretnine tj. stambene zgrade, odnosno upravitelj kojeg su zajednički izabrali na osnovu ugovora o upravljanju.

Suvlasnici pričuvu uplaćuju na račun koji se u tu svrhu otvara, a u skladu sa određenim godišnjim ili višegodišnjim programom upravljanja.

Minimalnu pričuvu koju suvlasnici moraju izdvajati, odredio je zakonodavac i to u visini 0,54 % vrijednosti njihovog posebnog dijela u vlasništvu nekretnine godišnje.

Ministarstvo graditeljstva periodično objavljuje podatak o etalonskoj cijeni građenja i zadnji podatak je u primjeni od 29.08.1012.god. kada je utvrđen iznos od 6.000,00 kn po m2. Temeljem tog podatka dolazi se do visine pričuve u iznosu od 2,70 kn po m2 korisne površine stana.

Formula za primjenu je (Etalonska vrijednost 6.000,00 Kn) / 12 mj. = 500,00 kn * 0,54 % = 2,70 Kn/mj.

Odluku o visini iznosa pričuve donose suvlasnici većinom suvlasničkog udjela po m2 korisne površine stana te ne bi trebala biti manja od zadnje utvrđenog iznosa etalonske vrijednosti tj. 2,70 Kn po m2.

Također treba naglasiti da se pri donošenju odluke o povećanju minimalnog iznosa pričuve, naknada za upravitelja ne povećava, već ostaje u zakonskim okvirima.

NN 100/2012, Podatak o etalonskoj cijeni građenja